تبلیغات
۩۞۩ شاپـــــــــــری ۩۞۩ - شباهت غیبت مهدی (عج) با دیگر پیامبران...
۩۞۩ شاپـــــــــــری ۩۞۩
تو زیباترین آرزوی منی ..*اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج*
عبداللّه بن فضل هاشمى گوید: شنیدم امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: 
«صاحب این امر را غیبتى هست كه بناچار صورت پذیرد و باطل گرایان همگى در آن شك كنند». پرسیدم: فدایت شوم! چرا؟ 
فرمود: «بخاطر چیزى كه بیان آن را به ما اجازه نداده اند.» 
قلت: فَماوَجْه الحكمة فى غیبته؟ قال: «وجه الحكمة فى غیبته، وجه الحكمة فى غیبات مَن تقدّمه مِن حجج اللّه تعالى ذكره». 



                                                  لطفا ادامه مطلب را بخوانید...
محمد بن مسلم گوید: بر امام باقر(علیه السلام) وارد شدم در حالى كه قصد داشتم درباره قائم آل محمد(صلى الله علیه وآله وسلم) سؤال كنم. 

امام(علیه السلام) بدون اینكه چیزى بگویم فرمود: «اى محمد بن مسلم! در قائم آل محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم) شباهتى به پنج نفر از پیامبران وجود دارد: یونس بن متى، و یوسف بن یعقوب، موسى، عیسى و محمد (صلى اللّه علیهم). 

امّا شباهت او به یونس(علیه السلام) ; به خاطر آنست كه از غیبت باز مى گردد و پس از عمرى طولانى، جوان به نظر مى رسد. 

امّا شباهت او به یوسف(علیه السلام) ; غیبت او از خاص و عام است و پنهان بودن او از برادرانش و مشكل شدن امر او بر پدرش یعقوب(علیه السلام) ، با اینكه مسافت بین او و پدرش و اهلبیت و شیعیانش نزدیك بود. 

امّا شباهت او به موسى(علیه السلام) ; استمرار خوف و طولانى شدن غیبت و مخفى بودن ولادت اوست و اینكه پیروان او بعد از غیبت او با دیدن سختى ها و خوارى هاى فراوان خسته شدند، تا آن زمان كه خداوند عزّوجلّ اجازه ظهور به او داده و یاریش نموده و بر دشمنانش پیروز گرداند. 

امّا شباهت او به عیسى(علیه السلام) ; اختلاف كسانى است كه در باره او به مخالفت یكدیگر پرداختند، برخى گفتند به دنیا نیامده، گروهى گفتند مُرده است، گروهى دیگر گفتند، كشته شده و به دار آویخته شده است. 

و امّا شباهت او به جدّش حضرت محمّد مصطفى(صلى الله علیه وآله وسلم) ; قیام به شمشیر و كشتن دشمنان خدا و پیامبر، و ستمگران و مستكبران است و اینكه او به وسیله سلاح و القاء وحشت بر دشمن غلبه مىیابد و هیچ پرچمى از پرچمهاى او بدون پیروزى بر نمىگردد.» 

شیخ صدوق (رحمه اللّه) در مقدمه كتاب شریف «كمال الدین» آورده است: سبب تألیف این كتاب چنان شد كه در یكى از سالها، زمانى كه از زیارت على بن موسى الرضا(علیه السلام) بر مىگشتم، در نیشابور اقامت گزیدم. و آنجا اكثر كسانى كه بر من وارد مىشدند، شیعیانى بودند كه امر غیبت حضرت مهدى(علیه السلام) آنان را به حیرت و شبهات دچار ساخته بود. 

در بین آنان، یكى از مشایخ اهل فضل كه مدّتها در آرزوى دیدارش به سر مى بردم و به خاطر دیندارى و استقامت عقیدهاش مشتاق زیارتش بودم، به نام «نجم الدین ابو سعید محمد بن الحسن بن الصلت قمى» به دیدارم آمد و روزى سخن از فلاسفه و اهل منطق در بخارا به میان آورد، كه با شبهات خویش حیرت و شك او را، در امر غیبت طولانى حضرت قائم(علیه السلام)، برانگیخته بودند. 

زمانى كه جوابش را دادم و دلش آرام یافت، پیشنهاد كرد كه كتابى در این باب بنویسم و من هم قول مساعد دادم. 

پس از این قضیه، شبى در خواب دیدم كه در مكّه هستم و به طواف «بیت اللّه» مشغولم و در هفتمین شوط، كنار حجرالاسود آمده، آن را استلام كردم و مى بوسیدم و مى گفتم: «امانتى ادّیتها و میثاقى تعاهدته لتشهدلى بالموافاة». 

«امانت خویش را ادا كردم و پیمانم را به عهده گرفتم، تا تو روز قیامت به وفاى آن برایم شهادت دهى». 

در همین هنگام مولاىمان صاحب الزمان (صلوات اللّه علیه) را دیدم كه كنار درب خانه كعبه ایستاده است، نزدیكش رفتم و او با نگاه به چهره من، با فراست هر چه را كه از دل مشغولى و اندیشه هاى متفرقه داشتم دریافت. سلام كردم، جواب فرمود، سپس پرسید: چرا كتابى درباره غیبت نمىنویسى تا هُمومِ تو را كفایت كند؟ گفتم: اى فرزند رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)، درباره غیبت تصنیفات و تألیفاتى دارم. 

فرمود: نه به آن ترتیب; بلكه از تو مى خواهم كه اینك كتابى درباره غیبت بنویسى و غیبتهاى پیامبران را در آن ذكر نمایى. 

او با گفتن این سخن، به راه افتاد و رفت و من دهشتزده از خواب بیدار شدم. آن شب را تا صبح به دعا و گریه وزارى و شكوه از فراقش گذراندم و صبحگاهان به عنوان امتثال فرمانش، تألیف این كتاب را آغاز كردم. آنچه در سفارش و فرمان ولى عصر (سلام اللّه علیه) نسبت به ذكر غیبتهاى پیامبران در كتاب شیخ صدوق قابل دقّت و بررسى است، به یقین اهمیّت شناخت این غیبتها، در راستاى آشنایى با حكمتهاى مستور در این سنّت دیر پاى الهى است كه در احادیث معصومین(علیهم السلام)هم - چنانكه ذكر شد ـ مورد تأكید مكرّر قرار گرفته است. 

شیخ صدوق اوّلین بابهاى كتاب گرانقدر خود «كمال الدین و تمام النعمة» را، به بررسى نهانزیستىِ پیامبران (صلوات اللّه علیهم) مى پردازد: 
* اولین باب، درباره غیبت حضرت ادریس (سلام اللّه علیه) است، كه در ضمن حدیثى طولانى آمده است:
«ادریس در غارى از كوهى بلند، دور از چشم مردم پناه گرفت و به روزه دارى و عبادت پرداخت. مردم پس از خروج و اختفاى او، مدّت بیست سال به قحطسالى و بیچارگى مبتلا بودند، تا اینكه طى ماجرایى، حضرت ادریس در طلب آب و غذا از نهانگاه خویش بیرون مىآید و مردم او را مىشناسند و طاغوت زمانش به خوارى كشیده مى شود و او به میان مردم باز مى گردد.» 

* دوّمین باب، با ذكر چهار حدیث، درباره حضرت نوح(علیه السلام) است، كه در سوّمین حدیث آمده است: 

امام صادق(علیه السلام) فرمود: «زمانى كه مرگ نوح (علیه السلام) نزدیك شد، پیروان خویش را فرا خواند و به آنان گفت: بدانید كه پس از من، غیبتى خواهد بود كه در طى آن طاغوتها به قدرت خواهند رسید، و همانا خداى تعالى به قیام كننده اى از فرزندان من كه نامش «هود» است، در امر شما گشایشى پدید خواهد آورد.» 

* سوّمین باب، درباره غیبت حضرت صالح(علیه السلام) است كه در آن تنها یك حدیث از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است كه طى آن فرمود: 

«همانا صالح(علیه السلام)مدتى از میان قوم خویش غائب بود، آن روز كه تازه غیبت كرده بود عاقل مردى میانسان، تنومند و زیبا اندام و با محاسنى فراوان و گونه هایى مناسب وقامتى متناسب بود. امّا وقتى بسوى قومش بازگشت ـ در اثر كثرت ضعف و تغییر صورت ـ او را نشناختند و مردم درباره او سه دسته شدند. 

همانا مثل قائم اهلبیت(علیهم السلام) همانند صالح(علیه السلام) است.» 

* چهارمین باب، درباره غیبت حضرت ابراهیم(علیه السلام) است و در ابتداى آن آمده است: 

«امّا غیبت حضرت ابراهیم خلیل الرحمن(علیه السلام) شباهت به غیبت قائم ما (صلوات اللّه علیه) دارد، بلكه عجیبتر از آن است زیرا خداوند عزوجلّ حتى در شكم مادر، اثر ابراهیم(علیه السلام) را مخفى گرداند و ولادتش را نیز پنهان داشت، تا زمان تقدیر شده ظهور آن، فرا رسد.» 
در این باب طى دو حدیث نسبتاً طولانى از دو نوع غیبت حضرت ابراهیم(علیه السلام) كه طى سه مرحله انجام یافت سخن به میان آمده است: یكى در هنگام ولادت و قبل از آن، دیگرى در زمانى كه طاغوت مصر او را تبعید كرد، و سوّمین مرحله آن زمانى كه براى عبرت گرفتن بهتنهایى روانه سرزمینهاى دور و نزدیك شد.» 

* پنجمین باب، درباره غیبت حضرت یوسف(علیه السلام) است كه با نقل سه حدیث، كیفیت غیبت حضرت یوسف(علیه السلام) و جنبه امتحان داشتن این غیبت، براى حضرت یعقوب(علیه السلام) مطرح شده: 

و نتیجه گرفته شده كه حال شیعیان آگاه در زمان ما نسبت به امام غائب خویش (سلام اللّه علیه)، همانند حال حضرت یعقوب(علیه السلام) است كه مى گفت: «اى فرزندان من! بروید یوسف و برادرش را جستجو كنید». 

و حال ناآگاهان و معاندین در امر غیبت او همچون حال برادران یوسف است كه مى گفتند: «بخدا سوگند! تو در همان گمراهى سابق خود هستى». 

* ششمین باب، درباره غیبت حضرت موسى(علیه السلام) است، در اولین حدیث از قول پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) آمده است كه فرمود: 

«پس از حضرت یوسف(علیه السلام) شدّت و غیبتى براى بنىاسرائیل واقع شد كه چهار صد سال طول كشید، در حالى كه آنان همگى منتظر قیام قائم یعنى حضرت موسى(علیه السلام) بودند.» 

در این باب پنج حدیث ذكر شده كه طى آنها غیبت حضرت مهدى(علیه السلام) به غیبت حضرت موسى(علیه السلام) تشبیه شده است. 
* هفتمین باب، درباره غیبت اوصیاى حضرت موسى(علیه السلام) تا روزگار حضرت مسیح(علیه السلام) است. 

و در بابهاى بعدى نیز به اخبارى در زمینه نهانى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم) و اولیاء پرداخته شده است. 
منبع: سایت کانون نگاه سبز(مهدویت) دانشگاه کاشان




نوع مطلب : حکایات...، 
برچسب ها : شباهت غیبت مهدی (عج) با دیگر پیامبران، مهدی(عج)،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 1396/05/10 ساعت 15 و 47 دقیقه و 41 ثانیه
I know this if off topic but I'm looking into starting my own weblog and was
curious what all is required to get setup? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty
penny? I'm not very internet savvy so I'm not 100% certain. Any recommendations or advice would be
greatly appreciated. Kudos
چهارشنبه 1396/02/6 ساعت 21 و 31 دقیقه و 07 ثانیه
Admiring the dedication you put into your site and
in depth information you provide. It's great to come across a blog every
once in a while that isn't the same outdated rehashed material.
Fantastic read! I've saved your site and I'm adding
your RSS feeds to my Google account.
یکشنبه 1396/01/20 ساعت 06 و 38 دقیقه و 40 ثانیه
Right now it appears like Movable Type is the best
blogging platform out there right now. (from
what I've read) Is that what you are using on your blog?
یکشنبه 1391/08/7 ساعت 09 و 36 دقیقه و 31 ثانیه
سلام خوبید ... کلمه امام رو هم برای ایشون بذارید
نــــــرگس سلام...سرچشم.
دوشنبه 1391/07/17 ساعت 14 و 24 دقیقه و 21 ثانیه
سلام متشکرم که به ما سر زدین خوشحال میشم تبادل لینک داشته باشیم موفق باشین
درسایه ولایت
http://iran017.blogfa.com/
نــــــرگس سلام ...با افتخار لینک شدی...
شنبه 1391/07/15 ساعت 00 و 14 دقیقه و 18 ثانیه
یا رب ان خورشید تابان جهان کی خواهد امد؟
جلوه گر از ابر غیبت ناگهان کی خواهد امد ؟

انکه مدتهاست بهرش دیده بر راهند خلقی
بار الها آن مسافر بی گمان کی خواهد آمد؟

غم فزون شد،قلب خون شد، صبر از دلها برون شد
شیعیان را غمگسار مهربان کی خواهد آمد؟

مطلبتون فوق العاده زیبا بود....
به امید ظهورحضرتش...
نــــــرگس سلام تشکر از حضورت...
پنجشنبه 1391/07/13 ساعت 10 و 50 دقیقه و 48 ثانیه
سلام
اره گل زیباست اما این کوچولی شما از گل هم زیباتره خدا انشاءالله براتون نگهش دارد
ماشاءالله
نــــــرگس سلام ...این لطف شما رو می رسونه...
پنجشنبه 1391/07/13 ساعت 10 و 49 دقیقه و 40 ثانیه
سلام
ممنون از حضورتون
با پست جدید بروزم
نــــــرگس سلام حتما سر می زنم...
سه شنبه 1391/07/11 ساعت 10 و 27 دقیقه و 26 ثانیه
سلام خوبید؟
چقدر سخت است دیدن خیانت آدمیان و آگاه کردن بقیه، اما گوش شنوایی نباشد و همه چشمشان را به روی واقعیت ببندند …
چقدر سخت است تنها بودن و هم صدایی نداشتن …
ممنون از ینکه به ما سر زدید و ما را سرافراز کردید بروزم ومنتظرشما
نــــــرگس سلام چشم...حتما.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

گل زیباست اگر دید توزیبا باشد
****************************

دعای مولایم اباعبدالله الحسین(علیه السّلام) در روز عاشورا وقتی دشمنانش فزونی یافتند:

أللَّهُمَّ أَنْتَ مُتَعَالِی الْمَكَانِ عَظِیمُ الْجَبَرُوتِ شَدِیدُ الْمِحَالِ غَنِیٌّ عَنِ الْخَلائِقِ عَرِیضُ الْكِبْرِیَاءِ قَادِرٌ عَلَى مَا تَشَاءُ قَرِیبُ الرَّحْمَةِ صَادِقُ الْوَعْدِ سَابِغُ النِّعْمَةِ حَسَنُ الْبَلاءِ قَرِیبٌ إِذَا دُعِیتَ مُحِیطٌ بِمَا خَلَقْتَ قَابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تَابَ إِلَیْكَ قَادِرٌ عَلَى مَا أَرَدْتَ وَ مُدْرِكٌ مَا طَلَبْتَ وَ شَكُورٌ إِذَا شُكِرْتَ وَ ذَكُورٌ إِذَا ذُكِرْتَ أَدْعُوكَ مُحْتَاجا وَ أَرْغَبُ إِلَیْكَ فَقِیرا وَ أَفْزَعُ إِلَیْكَ خَائِفا وَ أَبْكِی إِلَیْكَ مَكْرُوبا وَ أَسْتَعِینُ بِكَ ضَعِیفا وَ أَتَوَكَّلُ عَلَیْكَ كَافِیا احْكُمْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَ قَوْمِنَا [بِالْحَقِ‏] فَإِنَّهُمْ غَرُّونَا وَ خَدَعُونَا وَ خَذَلُونَا وَ غَدَرُوا بِنَا وَ قَتَلُونَا وَ نَحْنُ عِتْرَةُ نَبِیِّكَ وَ وَلَدُ [وُلْدُ] حَبِیبِكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الَّذِی اصْطَفَیْتَهُ بِالرِّسَالَةِ وَ ائْتَمَنْتَهُ عَلَى وَحْیِكَ فَاجْعَلْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا فَرَجا وَ مَخْرَجا بِرَحْمَتِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

****************************

خدایا تو بلندمرتبه و بزرگ جبروتى و در عذاب بس سختگیرى، از آفریدگان بى‏نیازى،كبریایى‏ات فراگیر است،بر هرچه مى‏خواهى توانایى،رحمتت به بندگان نزدیك است،وعده‏ات راست، نعمتت كامل،و آزمونت نیكوست،هنگامى‏كه خوانده شوى بسیار نزدیكى،به آنچه آفریدى احاطه دارى،براى آن‏كه توبه كند پذیراى توبه‏اى،بر هرچه اراده كنى توانایى،و آنچه را بجویى به دست آورى،هرگاه سپاس شوى،سپاس‏پذیرى،و هرگاه‏ یاد شوى یاد كنى،از سر نیاز تو را مى‏خوانم،و با احتیاج به سوى تو میل مى‏كنم،و بیمناك به جانب تو پناه مى‏آورم و غمگین به‏ درگاهت گریه مى‏كنم،و در كمال ناتوانى از تو كمك مى‏خواهم،و براى كفایت امورم بر تو توكّل مى‏نمایم،بین ما و بین قوم ما[به‏حق]داورى كن‏ كه آنان ما را فریفتند،و به ما نیرنگ زدند و از یارى ما دست كشیدند،و با ما بى‏وفایى نمودند و ما را كشتند،و حال آنكه ما عترت پیامبر تو،و فرزند محبوب تو محمّد بن عبداللّه هستیم،آن‏كه او را به رسالت برگزیدى،و بر وحى خود امین قرار دادى،در كار ما گشایش و راه رهایى از مشكل قرار ده،به مهرت اى مهربان‏ترین مهربانان.

مدیر وبلاگ : نــــــرگس
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 

کد مداحی و آهنگ مذهبی