تبلیغات
۩۞۩ شاپـــــــــــری ۩۞۩ - تفسیر سوره زلزال...
۩۞۩ شاپـــــــــــری ۩۞۩
تو زیباترین آرزوی منی ..*اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج*
دوشنبه 1391/07/17 :: نویسنده : نــــــرگس


ســــرآغــــاز گفـتــار نام خــداست

که رحمتگر و مهـربان خلـق راست

چو لرزد زمین با تکانی سترگ                              برون افکنـــــد رازهــــای بزرگ

در آن روز محشـــر بگـویـد بشـــر                           زمین را چه آمـد بلایی به شر

زمین خلق را سازد آگه ز کـار                               که این است دستور پروردگـار

پراکنــده خیـــزنـــذ مردم ز گــــور                           ببینند اعمــــال نیک و فُجــــور

اگـــر قــدر یک ذرّه کـــار نکــــــــو                           بکرده ست پاداش آن، بیند او

و گـر قدر یک ذره کرده ست شر                           جزایش در آن روز بینــد بشـــر



آن روز که انسان تمام اعمالش را مى بیند!

همان گونه که در بیان محتواى سوره اشاره شد، آغاز این سوره، همراه است با بیان بعضى از حوادث هول انگیز و وحشتناک پایان این جهان و شروع رستاخیز.

نخست مى فرماید:« هنگامى که زمین شدیداً به لرزه در آید.»

و چنان زیر و رو شود که« بارهاى سنگینى را که در درون دارد خارج سازد.»

تعبیر به زِلْزالَها«: زلزله اش» یا اشاره به این است که: در آن روز، تمام کره زمین به لرزه در مى آید( بر خلاف زلزله هاى معمولى که همه آنها موضعى و مقطعى است.) و یا اشاره به زلزله معهود، یعنى زلزله رستاخیز است.

در این که: منظور از أَثْقال«: بارهاى سنگین» چیست؟ مفسران تفسیرهاى متعددى ذکر کرده اند:

بعضى گفته اند: منظور انسان ها هستند که با زلزله رستاخیز از درون قبرها به خارج پرتاب مى شوند، نظیر آنچه در سوره« انشقاق» آیه ۴ آمده است.

و بعضى گفته اند: گنج هاى درون خود را بیرون مى ریزد، و مایه حسرت دنیاپرستان بى خبر مى گردد.

این احتمال نیز وجود دارد: منظور بیرون فرستادن مواد سنگین و مذاب درون زمین است، که معمولاً کمى از آن به هنگام آتشفشان ها و زلزله ها بیرون مى ریزد، در پایان جهان، آنچه در درون زمین است، به دنبال آن زلزله عظیم به بیرون پرتاب مى شود.

تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد، هر چند جمع میان این تفاسیر نیز بعید نیست.

به هر حال، در آن روز انسان از دیدن این صحنه بى سابقه، سخت متوحش مى شود، و مى گوید:« چه مى شود که زمین این گونه به لرزه در آمده است، و آنچه در درون داشته بیرون ریخته؟»

گر چه، بعضى« انسان» را در اینجا به خصوص انسان هاى کافر تفسیر کرده اند، که در مسأله معاد و رستاخیز شک و تردید داشته اند، ولى ظاهر این است: انسان در اینجا معنى گسترده اى دارد که همگان را شامل مى شود; زیرا تعجب از اوضاع و احوال زمین در آن روز، مخصوص به کافران نیست.

آیا این تعجب و سؤالِ ناشى از آن، مربوط به« نفخه اولى» است یا« دوم»؟

ظاهر این است: همان نفخه اولى است که نفخه پایان جهان است; زیرا زلزله عظیم در پایان جهان رخ مى دهد.

این احتمال نیز داده شده است: منظور نفخه رستاخیز، زنده شدن مردگان، و بیرون ریختن آنها از درون زمین مى باشد; زیرا آیات بعد نیز، همه مربوط به نفخه دوم است.

ولى از آنجا که در آیات قرآن، کراراً حوادث این دو نفخه با هم ذکر شده، تفسیر اول با توجه به بیان زلزله وحشتناک پایان جهان مناسب تر به نظر مى رسد، و در این صورت، منظور از« أثقال» زمین، معادن، گنج ها و مواد مذاب درون آن است.

و از آن مهمتر این که:« زمین در آن روز تمام خبر خود را باز مى گوید.»

آنچه از خوبى ها، بدى ها، و اعمال خیر و شرّ، بر صفحه زمین واقع شده است، همه را برملا مى سازد، و یکى از مهمترین شهود اعمال انسان در آن روز، همین زمینى است که ما اعمال خود را بر آن انجام مى دهیم، و شاهد و ناظر ما است.

در حدیثى، از پیغمبر اکرم(ص) مى خوانیم:« آیا مى دانید منظور از اخبار زمین در اینجا چیست؟» گفتند:« خدا و پیغمبرش آگاه تر است.» فرمود:« منظور از خبر دادن زمین این است که: اعمال هر مرد و زنى را که بر روى زمین انجام داده اند خبر مى دهد، مى گوید: فلان شخص در فلان روز فلان کار را انجام داد، این است خبر دادن زمین!»

در حدیث دیگرى، از پیغمبر اکرم(ص) مى خوانیم:« مواظبت بر وضو کنید، و بهترین اعمال شما نماز است، و مراقب زمین باشید که مادر شما است، هیچ انسانى کار خیر یا شرّى به جا نمى آورد، مگر این که زمین از آن خبر مى دهد!»

از« ابو سعید خدرى» نقل شده که مى گفت: هر گاه در بیابان هستى، صدایت را به اذان بلند کن; چرا که شنیدم از رسول خدا(ص) مى فرمود:« هیچ جن و انس و قطعه سنگى آن را نمى شنود، مگر این که براى او( در قیامت) گواهى مى دهد.»

آیا راستى زمین به فرمان خدا زبان مى گشاید و تکلم مى کند؟

یا این که: منظور ظاهر شدن آثار اعمال انسان بر صفحه زمین است؟ زیرا مى دانیم: هر عملى که انسان انجام دهد، خواه ناخواه در اطراف او آثارى به جا مى گذارد، هر چند امروز براى ما محسوس نباشد، درست همانند آثارى که از خطوط انگشتان یک دوست یا دشمن بر روى دستگیره درمى ماند، و در آن روز، همه این آثار ظاهر مى شود، و سخن گفتن زمین، چیزى جز این ظهور بزرگ نیست، همان گونه که گاه به یک شخص خواب آلود مى گوئیم: چشمان تو مى گوید دیشب نخوابیده اى، یعنى آثار بى خوابى در آن نمایان است.

به هر حال، این موضوع عجیبى نیست; چرا که همین امروز، با پیشرفت علم و دانش بشر، ابزار و وسائلى اختراع شده که در همه جا، و هر لحظه، مى تواند صداى انسان را ضبط کند، یا از انسان و اعمالش عکسبردارى نماید، و به عنوان یک سند مسلّم در دادگاه مطرح شود، به گونه اى که قابل هیچگونه انکار نباشد.

اگر در گذشته، بعضى از شهادت زمین تعجب مى کردند، امروز یک نوار نازک یا یک دستگاه ضبط که به صورت یک دکمه به لباس دوخته مى شود، مى تواند مسائل بسیارى را بازگو کند.

جالب این که: در حدیثى از على(ع) مى خوانیم که فرمود:« در قسمت هاى مختلف مساجد نماز بخوانید، زیرا هر قطعه زمینى، در قیامت براى کسى که روى آن نماز خوانده گواهى مى دهد.»

و در حدیث دیگرى آمده است: امیرمؤمنان على(ع) هنگامى که بیت المال را تقسیم مى کرد و خالى مى شد، دو رکعت نماز به جا مى آورد و مى فرمود:«( روز قیامت) گواهى ده که من تو را به حق پر کردم و به حق خالى کردم.»

در آیه بعد، مى افزاید:« این به خاطر آن است که پروردگار تو به زمین وحى کرده.»

و زمین در اجراى این فرمان، کوتاهى نمى کند، تعبیر« أَوْحى» در اینجا به خاطر آن است که: چنین سخن گفتن اسرارآمیز، بر خلاف طبیعت زمین است و این جز از طریق یک وحى الهى ممکن نیست.

بعضى گفته اند: منظور این است که، به زمین وحى مى کند: آنچه در درون دارد بیرون بریزد.

ولى، تفسیر اول صحیح تر و مناسب تر به نظر مى رسد.

سپس مى فرماید:« در آن روز مردم به صورت گروه هاى مختلف از قبرها خارج شده، در عرصه محشر وارد مى شوند، تا اعمالشان به آنها نشان داده شود!»

« أَشْتات» جمع« شَتّ»( بر وزن شط) به معنى متفرق و پراکنده است، این اختلاف و پراکندگى، ممکن است به خاطر آن باشد که، اهل هر مذهبى جداگانه وارد عرصه محشر مى شوند.

یا اهل هر نقطه اى از مناطق زمین جدا وارد مى شوند.

و یا این که: گروهى با صورت هاى زیبا و شاد و خندان، و گروهى با چهره هاى عبوس، تیره و تاریک در محشر گام مى نهند.

یا هر امتى همراه امام، رهبر و پیشوایشان هستند، همان گونه که در آیه ۷۱ سوره« اسراء» آمده:« روزى که هر گروهى را با پیشوایشان فرا مى خوانیم.» و یا این که: مؤمنان، با مؤمنان، و کافران، با کافران محشور مى شوند.

جمع میان این تفسیرها کاملاً ممکن است; زیرا مفهوم آیه گسترده است.

« یَصْدُرُ» از ماده« صَدْر»( بر وزن صبر) به معنى خارج شدن شتران از آبگاه است که به صورت انبوه و هیجان زده بیرون مى آیند، به عکس« ورود» که به معنى داخل شدن آنها در آبگاه است و در اینجا کنایه از خروج اقوام مختلف از قبرها و آمدنشان در محشر براى حسابرسى است.

این احتمال، نیز داده شده: منظور خروجشان از محشر، و حرکت به سوى جایگاهشان در بهشت و دوزخ است.

معنى اول، با آیات گذشته تناسب بیشترى دارد.

منظور از جمله:« تا اعمالشان را به آنها نشان دهند.» مشاهده جزاى اعمال است.

یا مشاهده نامه اعمال، که هر نیک و بدى در آن ثبت است.

یا مشاهده باطنى، به معنى معرفت و شناخت چگونگى اعمالشان است.

و یا به معنى« تجسم اعمال» و مشاهده خود اعمال است.

تفسیر اخیر با ظاهر آیه از همه موافق تر است، و این آیه، یکى از روشن ترین آیات بر مسأله تجسم اعمال محسوب مى شود، که در آن روز اعمال آدمى به صورت هاى مناسبى تجسم مى یابد و در برابر او حضور پیدا مى کند، و همنشینى با آن مایه نشاط یا رنج و بلا است.

پس از آن، به سرانجامِ کارِ هر یک از این دو گروه مؤمن و کافر، نیکوکار و بدکار، اشاره کرده، مى فرماید:« پس کسى که به اندازه سنگینى ذره اى کار خیر انجام داده آن را مى بیند.»

« و هر کس به اندازه سنگینى ذره اى کار بد کرده آن را مى بیند!

باز در اینجا تفسیرهاى مختلفى ذکر شده که، آیا جزاى اعمال را مى بیند؟ یا نامه اعمال را مشاهده مى کند؟ و یا خود عمل را؟.

ظاهر این آیات نیز تأکید مجددى است بر مسأله« تجسم اعمال» و مشاهده خود عمل، اعم از نیک و بد در روز قیامت، که حتى اگر سر سوزنى کار نیک یا بد باشد، در برابر صاحب آن مجسم مى شود و آن را مشاهده مى کند.

« مثقال» در لغت، هم به معنى ثقل و سنگینى آمده، و هم ترازوئى که با آن سنگینى اشیاء را مى سنجند، و در اینجا به همان معنى اول است.

براى« ذرّة» نیز در لغت و کلمات مفسران، تفسیرهاى گوناگونى ذکر شده است: گاه به معنى مورچه کوچک، گاه گرد و غبارى که وقتى دست را بر زمین بگذاریم و برداریم به آن مى چسبد، و گاه به معنى ذرات بسیار کوچک غبار که در فضا معلق است و به هنگامى که آفتاب از روزنه اى به اطاق تاریک مى تابد آشکار مى گردد، تفسیر شده است.

مى دانیم: امروز کلمه« ذرّه» را به« اتم» نیز اطلاق مى کنند و« بمب اتمى» را« اَلْقُنْبُلَةُ الذَّرِّیَّة» مى گویند،« اتم» به قدرى کوچک است که نه با چشم عادى، و نه با دقیق ترین میکروسکوپ ها قابل مشاهده نیست، و تنها آثار آن را مشاهده مى کنند، و حجم و وزن آن با محاسبات علمى قابل سنجش است، و به قدرى کوچک است که چند میلیون واحد آن، روى نوک سوزنى جاى مى گیرد!

مفهوم ذره هر چه باشد، منظور در اینجا کوچک ترین وزن ها است.

به هر حال، این آیه از آیاتى است که پشت را مى لرزاند و نشان مى دهد: حسابرسى خداوند در آن روز، فوق العاده دقیق و حساس است، و ترازوهاى سنجش عمل در قیامت آن قدر ظریف است، که حتى کوچک ترین اعمال انسانى را وزن مى کنند و به حساب مى آورند





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 1396/05/13 ساعت 09 و 12 دقیقه و 05 ثانیه
I'm really loving the theme/design of your website.
Do you ever run into any internet browser compatibility issues?
A couple of my blog readers have complained about my site not operating
correctly in Explorer but looks great in Safari. Do you have any recommendations to help fix this issue?
سه شنبه 1396/05/10 ساعت 21 و 45 دقیقه و 41 ثانیه
First of all I would like to say awesome blog! I had a quick question which I'd like to ask if you do not
mind. I was curious to find out how you center yourself and
clear your mind before writing. I've had difficulty clearing my mind
in getting my thoughts out there. I do enjoy writing but
it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally wasted just trying to figure out how to begin. Any ideas or tips?
Thank you!
پنجشنبه 1396/02/7 ساعت 13 و 45 دقیقه و 45 ثانیه
Greate article. Keep posting such kind of info on your site.

Im really impressed by it.
Hey there, You have performed an excellent job. I will certainly digg it and for my part recommend to my friends.
I'm confident they will be benefited from this web site.
چهارشنبه 1396/02/6 ساعت 17 و 18 دقیقه و 47 ثانیه
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing
this post and the rest of the site is very good.
دوشنبه 1391/07/24 ساعت 11 و 41 دقیقه و 23 ثانیه
سلام
ممنون ولی فکر می کنم نتونستم درست منظورمو بیان کنم.
به نقل از مطلب شما:هر عملی از انسان تابع نماز اوست، می توان نتیجه گرفت که هرکس نماز را ضایع کند (چه با ترک و چه با سهل انگاری)، اعمال دیگر او ضایع و تباه است پس هر کار خوب دیگری هم اگر انجام داده باشیم اگر نمازمان قبول نشود آن عمل ضایع می شود آیا این منافات ندارد با اینکه هر کس ذره ای کار نیک انجام داده باشد خدا برای حسابرسی می آورد؟
نــــــرگس سلام..خواهرم.اگر عمری باقی بود پیگیری می کنم...
شنبه 1391/07/22 ساعت 08 و 40 دقیقه و 41 ثانیه
سلام
ممنون از این تفسیر جالبتون. اما من هنوز جواب سوال قبلیمو نگرفتم اگه تونستی لطف کن جوابمو بده.
نــــــرگس سلام...چشم امیدوارم که بتونم جوابتون رو بدم.
جمعه 1391/07/21 ساعت 20 و 49 دقیقه و 10 ثانیه
سلام خیلی زیبا بود. شعر عالی بود.لذت بردم. مرسی
نــــــرگس سلام...تشکر از حضورت.
جمعه 1391/07/21 ساعت 19 و 51 دقیقه و 55 ثانیه
سلام
ممنون از حضورت
موفق باشی
نــــــرگس سلام...ممنونم که سر زدی.
جمعه 1391/07/21 ساعت 09 و 52 دقیقه و 57 ثانیه
گفتی که ترا شوم، مدار اندیشه دل خوش کن و بر صبر گمار اندیشه

کو صبر وچه دل، کانچه دلش می خوانند یک قطره خون است و هزار اندیشه
نــــــرگس سلام ممنونم از حضورت...
جمعه 1391/07/21 ساعت 09 و 52 دقیقه و 42 ثانیه
سلام.
مطالب زیبایی نوشتی.
ممنون از حضورت در کلبه ی ما.التماس دعا.یاعلی.
نــــــرگس تشکر...
جمعه 1391/07/21 ساعت 00 و 53 دقیقه و 41 ثانیه
سلام
ممنون که به وبلاگ ما سر زدی.
با افتخار لینک شدید در صورتی که دوست داشتید من را هم لینک کنید.
یاعلی
نــــــرگس سلام شما هم با افتخار لینک شدی...
پنجشنبه 1391/07/20 ساعت 22 و 13 دقیقه و 44 ثانیه
ازتون ممنونم.لطف کردین
نــــــرگس موفق باشی...
پنجشنبه 1391/07/20 ساعت 21 و 11 دقیقه و 55 ثانیه
خوشا به حال آن لاله‌های سرخ واژگون، آن‌ها که از فراق شقایق‌ها گریانند و خمیدگی را به خار شدن ترجیح می‌دهند، آن‌ها که همواره نگاه به زمین دارند که نکند پای بر روی خون شقایقی بگذارند!
سلام ممنون از حضورتون
نــــــرگس سلام زیبا بود...
پنجشنبه 1391/07/20 ساعت 20 و 12 دقیقه و 15 ثانیه
سلام
بسیار زیبا و ارزشمند بود استفاده کردم واقعاً نشانه شاعر قدرت و توانایی ذوق شاعر هست که تونسته این آیات زیبا رو در قالب شعر به نظم در بیاورد امیدوارم اون موقعه که زلزله روز قیامت به پا میشه شفاعت حضرات معصومین علیهم السلام و شفاعت قرآن کریم شامل حال ما و شما کاربر گرای بشه تمام امید ما به شفاعت هست چرا که عملی رد نامه اعمال ما وجود نداره که قابل عرضه به پروردگار عالم باشه

رسول خدا صلی الله علیه و آله:

اَلرّوحُ وَ الرّاحَةُ وَ الفَلَجُ وَ الفَلاحُ وَ النَّجاحُ وَ البَرَكَةُ وَ العَفوُ وَ العافیَةُ وَ المُعافاةُ وَ البُشرى وَ النَّصرَةُ وَ الرِّضا وَ القُربُ وَ القَرابَةُ وَ النَّصر وَ الظَّـفَرُ وَ التَّمكینُ وَ السُّروُر وَ المَحَبَّةُ مِنَ اللّه‏ِ تَبارَكَ وَ تَعالى عَلى مَن اَحَبَّ عَلىَّ بنَ اَبى طالِبٍ علیه‏السلام وَ والاهُ وَ ائتَمَّ بِهِ وَ اَقَرَّ بِفَضلِهِ وَ تَوَلَّى الأَوصیاءَ مِن بَعدِهِ وَ حَقٌ عَلَىَّ اَن اُدخِلَهُم فى شَفاعَتى وَ حَقٌ عَلى رَبّى اَن یَستَجیبَ لى فیهِم وَ هُم اَتباعى وَ مَن تَبِعَنى فَاِنَّهُ مِنّى؛
آسایش و راحتى، كامیابى و رستگارى و پیروزى، بركت و گذشت و تندرستى و عافیت، بشارت و خرّمى و رضایتمندى، قرب و خویشاوندى، یارى و پیروزى و توانمندى، شادى و محبّت، از سوى خداى متعال، بر كسى باد كه على بن ابى طالب را دوست بدارد، ولایت او را بپذیرد، به او اقتدا كند، به برترى او اقرار نماید، و امامانِ پس از او را به ولایت بپذیرد. بر من است كه آنان را در شفاعتم وارد كنم. بر پروردگار من است كه خواسته مرا درباره آنان اجابت كند. آنان پیروان من هستند و هر كه از من پیروى كند، از من است.

بحارالأنوار، ج 27، ص 92
نــــــرگس سلام تشکر فراوان به خاطر حضور سبزت و نظرات ارزشمندتون..
پنجشنبه 1391/07/20 ساعت 19 و 53 دقیقه و 10 ثانیه
سلام
خدایا در لحضات سخت زندگی کمکم که که به بیراهه نرونم اخه من به خودی خودم هیچم و هیچ
برای فردا کاری کنیم که امروز گذشت
نــــــرگس سلام...الهی آمین...
پنجشنبه 1391/07/20 ساعت 19 و 32 دقیقه و 03 ثانیه
سلام مممنونم بابت پست زیباتون.
راستی چرا لینك من نیست تو وبتون؟
نــــــرگس سلام اشتباهی بود که درستش کردم...
پنجشنبه 1391/07/20 ساعت 19 و 17 دقیقه و 05 ثانیه
سلام شعر زیبایی بود موفق باشین
نــــــرگس سلام تشکر...
پنجشنبه 1391/07/20 ساعت 19 و 09 دقیقه و 08 ثانیه
سلام
.. خدا .. را
در قلب کسانی دیدم که
بی هیچ توقعی .. مهربان اند .. !!...

نــــــرگس سلام خیلی زیبا بود...
پنجشنبه 1391/07/20 ساعت 14 و 30 دقیقه و 39 ثانیه
جوانمردی را دیدیم که در دستی آب داشت و در دستی آتش..

میگفت میروم که آب بر دوزخ ریزم و آتش به میان بهشت کشم...

تا کسی خدا را نه از بیم آتش پرستد و نه از ذوق بهشت..

خدا را برای خدا باید خواست !
سلام وسپاس از حضورتون
درپناه حق
نــــــرگس سلام تشکر که سر زدی...
پنجشنبه 1391/07/20 ساعت 12 و 27 دقیقه و 54 ثانیه

خفتن ، هنری کوچک نیست.
برای آن ، سراسر روز را بیدار می باید بود!

نــــــرگس سلام عالی بود
سه شنبه 1391/07/18 ساعت 12 و 59 دقیقه و 34 ثانیه

کوشیدم به همه حالی کنم که زندگی هدیه ی عجیبی است
اول آدم بیش از اندازه قدر این هدیه را می داند
خیال می کند زندگی جاوید نصیبش شد
بعد این هدیه دلش را می زند، خیال می کند خراب است
کوتاه است
هزار عیب رویش می گذارد
به طوری که می شود گفت که حاضر است دورش بیاندازد
ولی عاقبت می فهمد که زندگی هدیه ای نبوده !
گنج بزرگی بوده که به آدم وام داده اند
آن وقت سعی می کند کاری بکند که سزاوار آن باشد
ولی ...

نــــــرگس سلام زیبا بیان کردی...موفق باشی.
سه شنبه 1391/07/18 ساعت 09 و 17 دقیقه و 55 ثانیه
سلام
مطلب چالب و زیبایی بود
ممنون ازحضورتون در وبلاگم بازهم منتظرشما هستم
نــــــرگس سلام حتما سر می زنم...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

گل زیباست اگر دید توزیبا باشد
****************************

دعای مولایم اباعبدالله الحسین(علیه السّلام) در روز عاشورا وقتی دشمنانش فزونی یافتند:

أللَّهُمَّ أَنْتَ مُتَعَالِی الْمَكَانِ عَظِیمُ الْجَبَرُوتِ شَدِیدُ الْمِحَالِ غَنِیٌّ عَنِ الْخَلائِقِ عَرِیضُ الْكِبْرِیَاءِ قَادِرٌ عَلَى مَا تَشَاءُ قَرِیبُ الرَّحْمَةِ صَادِقُ الْوَعْدِ سَابِغُ النِّعْمَةِ حَسَنُ الْبَلاءِ قَرِیبٌ إِذَا دُعِیتَ مُحِیطٌ بِمَا خَلَقْتَ قَابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تَابَ إِلَیْكَ قَادِرٌ عَلَى مَا أَرَدْتَ وَ مُدْرِكٌ مَا طَلَبْتَ وَ شَكُورٌ إِذَا شُكِرْتَ وَ ذَكُورٌ إِذَا ذُكِرْتَ أَدْعُوكَ مُحْتَاجا وَ أَرْغَبُ إِلَیْكَ فَقِیرا وَ أَفْزَعُ إِلَیْكَ خَائِفا وَ أَبْكِی إِلَیْكَ مَكْرُوبا وَ أَسْتَعِینُ بِكَ ضَعِیفا وَ أَتَوَكَّلُ عَلَیْكَ كَافِیا احْكُمْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَ قَوْمِنَا [بِالْحَقِ‏] فَإِنَّهُمْ غَرُّونَا وَ خَدَعُونَا وَ خَذَلُونَا وَ غَدَرُوا بِنَا وَ قَتَلُونَا وَ نَحْنُ عِتْرَةُ نَبِیِّكَ وَ وَلَدُ [وُلْدُ] حَبِیبِكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الَّذِی اصْطَفَیْتَهُ بِالرِّسَالَةِ وَ ائْتَمَنْتَهُ عَلَى وَحْیِكَ فَاجْعَلْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا فَرَجا وَ مَخْرَجا بِرَحْمَتِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

****************************

خدایا تو بلندمرتبه و بزرگ جبروتى و در عذاب بس سختگیرى، از آفریدگان بى‏نیازى،كبریایى‏ات فراگیر است،بر هرچه مى‏خواهى توانایى،رحمتت به بندگان نزدیك است،وعده‏ات راست، نعمتت كامل،و آزمونت نیكوست،هنگامى‏كه خوانده شوى بسیار نزدیكى،به آنچه آفریدى احاطه دارى،براى آن‏كه توبه كند پذیراى توبه‏اى،بر هرچه اراده كنى توانایى،و آنچه را بجویى به دست آورى،هرگاه سپاس شوى،سپاس‏پذیرى،و هرگاه‏ یاد شوى یاد كنى،از سر نیاز تو را مى‏خوانم،و با احتیاج به سوى تو میل مى‏كنم،و بیمناك به جانب تو پناه مى‏آورم و غمگین به‏ درگاهت گریه مى‏كنم،و در كمال ناتوانى از تو كمك مى‏خواهم،و براى كفایت امورم بر تو توكّل مى‏نمایم،بین ما و بین قوم ما[به‏حق]داورى كن‏ كه آنان ما را فریفتند،و به ما نیرنگ زدند و از یارى ما دست كشیدند،و با ما بى‏وفایى نمودند و ما را كشتند،و حال آنكه ما عترت پیامبر تو،و فرزند محبوب تو محمّد بن عبداللّه هستیم،آن‏كه او را به رسالت برگزیدى،و بر وحى خود امین قرار دادى،در كار ما گشایش و راه رهایى از مشكل قرار ده،به مهرت اى مهربان‏ترین مهربانان.

مدیر وبلاگ : نــــــرگس
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 

کد مداحی و آهنگ مذهبی